Hästhoppning och glädjeskutt

Hej!

I söndags hade jag utsläppet. Hann med allting på morgonen, även ryktning och promenad i 20 minuter. :) Sedan åkte jag iväg till Ågesta och red. Vi skulle hoppa. Och jag fick min underbara, vackra, älskade, bästaste Hillman! Vi hoppade studs och hinder på diagonalen. Det gick så himla bra! En gång hade jag för långa tyglar och en gång drev jag så mycket att jag tog fokus från hindret till mig själv, så han hoppade lite fult. Annars var allting jättebra! :D

Övning 1: Första hindret (ett kryss) i galopp på långsidan, resten av hindrena bara bommar på marken
Övning 2: -//-, bommarna vid det tredje hindret byggdes upp till ett rätuppstående
Övning 3
: -//-, -//-, bommarna vid det andra hindret byggdes upp till ett kryss, ett galoppsprång, hinder nummer tre
Övning 4: -//-, -//-, -//-, bommarna vid det sista hindret byggdes upp till ett rätuppstående.

Såhär såg studsen ut (I = hinder): ----> I studs I ett galoppsprång I studs I ---->

Övning 5: Komma i vänster varv, hoppa det ena hindret på diagonalen, rida ut i höger varv, och hoppa det andra hindret på diagonalen. Som en åtta, ungefär.

I måndags åkte jag ut till Humlan efter en liten rast hemma. Hann ha det mysigt, men sen kom det lite regn. Fast det gjorde inget, för då var vi redan inomhus, och till promenaden så hade det slutat :) Vi gick ut cirka 20-25 minuter igår, och betade gjorde "vi" lite också. Gott , sa Humlan! Efter det åkte jag till Ågesta och skulle rida. Fick Rita! Det var riktigt länge sedan, två år tror jag(?). Det var riktigt kämpigt, hon är inte att leka med :P Jag fick höra att hon har haft svårt att fatta galopp, att man måste vara supertydlig. Så uppenbarligen funkade galoppfattningarna superbra, för jag hade inga problem att galoppera på henne. :) Sedan gjorde vi mycket öppnor. Det kan hon inte riktigt än, så där kunde jag inte kräva hur mycket som helst. Men Maria sa att jag krävde bra av henne, och att hon lyssnade bra och arbetade på så gott hon kunde. Är supernöjd med lektionen!

I söndags eller måndags hade någon slängt vitt bröd i Humlan's vattenbalja :S Så onödigt! Hon vägrar dricka det då, tänk om det hände i söndags förmiddag, då hade hon alltså inte haft vatten på nästan ett halvt dygn! :S Upptäckte ju inte detta förrän på måndag vid klockan fem... Jag räddade också en vilsen kopparödla från döden i måndags, då jag mockade. Den stack fram när jag lyfte upp lite torv. Så jag släppte ut den i gräset, och vattnade lite runt omkring, ifall den var törstig :P I början var den nog i chock, för Humlan står inte alltid så stilla i boxen, haha jordbävning typ. Men sedan hade den ringlat iväg :) Hoppas ingen fågel åt den bara!

Igår åkte jag ut samma tid till Humlisen som i måndags, för jag skulle nämligen rida klockan åtta då också. Gjorde i princip en upprepning av i måndags hos Humlan, förutom att jag gick cirka 30 minuter, d.v.s. 5-10 minuter längre :) När jag kom till Ågesta, fick jag reda på att det var hoppning. Gah, jag blev så nervös! Hoppning, och första gången i P5, bästa ponnygruppen. Men jag fick Flingan, mitt gullegull, och det gick så otroligt bra att jag trodde jag skulle börja gråta! Först lutade jag mig lite för lite framåt, sa Martina, och sedan var det lite för mycket ;P Men efter det blev det perfekt! Och en gång fick jag glapptygel för hon drog iväg, så egentligen var väl inte glapptygel det värsta, utan det att jag inte hade full kontroll :P Vi hoppade i alla fall samma grej som i söndags, fast vi red hindrena på diagonalen på båge/böjt spår i stället för som en åtta. Mina bågar borde varit lite större, men det gjorde inte så mycket att de inte blev precis så stora som Martina tyckte. Tur det, hade väldigt svårt att ens få en båge med min lilla rallyponny! Vi avslutade med att hoppa hindrena på diagonalen på rakt spår. Trodde det skulle vara skitsvårt, men det gick superbra! Fick massa beröm! :D Första gången missade vi hinder nummer två, för jag ramade inte in ordentligt. Men sedan funkade allt perfekt! Åh älskade Flingan, bli större så kan jag köpa dig och ha två prickiga hästar!

Det bästa med allt: Jag kände mig inte nervös någon av hoppningarna! Har jag botat min hopprädsla?

Idag åkte jag till Humlisen direkt efter skolan och segade där. Mockade nämligen hennes hage. Är inte klar än och har redan tömt två kärror :P Men den ena bajshögen har inte hon gjort, för den kom fram när snön smälte, så Humlis är oskyldig ^^ Sedan tog vi sällskap med Maxi och hans medryttare, GB och hans nya ägare och Åsa och Jaffa! Vi red/gick ner till en ridbana och där skulle de trava och galoppera av sina hästar lite överskottsenergi så de inte brallade iväg i skogen. Lilla Humlan ville ju också vara med och springa, men det fick hon inte så hon skuttade rakt upp i luften och lekte med sig själv. Det fick hon inte heller... Så som tröst gick vi iväg till en äng cirka två, tre meter därifrån, och så åt hon som aldrig förr... Haha, definitionen av tröstätning :D När vi sedan gick in i skogen kände jag att Humlan var på G. Och den energin kom ut när vi var på ett öppnare skogsparti och då blev hon helt ifrån sig och både bockade och stegrade (inte så högt, tack och lov!!). Glädjen fullkomligt lös i ögonen och strålades ut från kroppen. Så, det bästa var nog att gå hem tyckte jag, så det gjorde jag medan de andra red vidare. Hennes glädje satt i hela vägen hem, så otroligt söt och nöjd med sitt lilla äventyr! Så idag var vi ute i 35 minuter, varav 25 minuter var promenad och de resterande bete :)




Puss&Kram
Johnni

Kommentarer är kul att få :)
Postat av: Elsa

Oh, den övningen gjorde vi förrförra torsdagen tror jag fast i 70 cm x)



/ Elsa ( magdas kompis)

2010-05-13 @ 19:49:57
Blogg: http://elsamanzano.blogg.se/
Postat av: linda

gud, är det inte läskkigt att hoppa med häst? skulle jag tycka! ;D

2010-05-13 @ 20:16:13
Blogg: http://lindshe.blogg.se/

Kommentera gärna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail:


Din blogg:


Kommentar:

Trackback