Bäst på att uppdatera :D

Hehe...hej! :P

Massuppdaterar om Humlis & Ågesta först, sedan om annat... om jag orkar.



Torsdag 6/5-10: Idag såg jag att Humlan fått ett litet sår på höger has. Tvättade rent, och klämde lite vid det. Hon brydde sig inte, så jag ansåg att läget var under kontroll. Gick dock bara 15 minuter idag pga såret, eftersom jag inte visste om det var ett sticksår som kanske har gjort henne mer illa än vad som syntes. Hon verkade inte bry sig just när vi var ute, men som sagt, för säkerhets skull så gick jag inte längre.


Fredag 7/5-10: Bumla fick ingen kvällsmat igår, så jag var måttligt irriterad idag. Det jag var irriterad på var att någon hade fyllt upp hennes vattenhink (som jag medvetet inte fyllt till översta kant för hon dricker inte så mycket, och jag får bara ont i ryggen av att bära ut en orörd vattenhink varje dag!). Hur f*n missar man maten, men lyckas fylla på vatten? Jag menar, då ser man ju att det inte ligger någon mat i boxen :S Jaja...... Idag gick vi i 10 minuter bara, för jag hade kvällspasset och ville gärna hinna med bussen hem. Men då vet jag att nästa gång ska jag åka ut med ett pendeltåg tidigare! Haha, eller egentligen "slösade" jag all tid på att rykta henne superfin! :)


Lördag 8/5-10: F*tta. K*k. R*v. T*tte. Hade skrivit mina anteckningar om Humlis och dagen på bloggen och sparat i Utkast, eftersom jag sov hos Nicole och inte hade dagboken med mig. Och nu, när jag skrev detta inlägget, så sparades detta över mitt gamla utkast (då bloggen automatiskt sparar inlägg i utkast efter en viss tid). :( Minns inte alls hur länge jag var hos Humlan, eller hur länge vi promenerade eller om hon fick all mat!


Söndag 9/10-10: Hade utsläppet som vanligt, men hann inte med allt på morgonen (innan jag skulle till Ågesta och rida). Så efter Ågesta åkte jag tillbaka och borstade, mockade och promenerade. Var ute med Humlisen i 25 minuter + cirka 5 minuters betande :) Mamma och pappa kom ut och skulle hämta mig efter att ha varit i Kunges Kurva, och de kom lite för tidigt så de fick följa med ut. Superhärligt väder och en superpositiv Humla. Gud, så mycket jag älskar dig!

På Ågesta fick jag min lilla prins, Hillman, på dressyrlektion! Det har inte hänt ofta sen jag började rida på söndagar! Det gick jättebra i alla fall, vi övade mycket på övergångar till och från galopp. Jag kände hur Hillman blev mjukare och mjukare och därmed mer arbetsvillig (han genar gärna och vill inte ställa när han är stel.. förståligt, och logiskt!), och galoppen blev rund och fin mot slutet, till skillnad från "den klassiska" Hillman-galoppen (hackig/struttig). Bästa dressyrlektionen på Hillman någonsin. Fick massa beröm också :D


Måndag 10/5-10: Idag gick jag också med Humlan i 25 minuter :) Efter en härlig promenad och en renborstad Humlan, åkte jag till Ågesta och red. Vi hoppade, sista hoppningen på ponny på Ågesta. Fick Dilba. Men Flingan, Alaska och Adette gick med (de jag önskat). Blev besviken. Men somen skänk från ovan så fick Annica Flingan, som älskar Dilba. Så vi bytte. Är så glad för det, fyfan vad underbar Flingan är. Det gick så bra! Vi hoppade huset (där skorstenen var en oxer och de andra kryss). Vet inte vad jag ska säga, försökte bara (och lyckades) njuta av vår sista stund. Kanske får rida henne någon dressyrlektion eller uteritt. Men aldrig mer hoppning. Herregud. Älskar dig <3


Tisdag 11/5-10: Humlan "tog sönder" den grå grimman jag köpte till Hillman! Haha, fast egentligen var det synd om Bebban, för hon är lite skraj för vatten, och det var när jag skulle spola av benen som hon kastade sig bakåt och ryckte med huvudet så spännet pangade samtidigt som säkerhetsknuten gick upp. Typiskt att inte knuten gick upp någon sekund tidigare, för då hade inte grimman behövt gå sönder. Men samtidigt är jag tacksam att grimman går sönder, har hört att nylongrimmor kan göra grymma saker på hästar som inte kommer loss... I alla fall så gick det superbra sedan när jag väl fick börja spola. Hon stod så stilla och fint hela tiden :) Hon har blivit så mycket tryggare, inte alls lika rädd för saker längre! Övar successivt genom att testa henne för saker som prasslar/låter och rör sig. Exempelvis gå över telebrunnar, gå förbi presenningar som blåser lite lätt. Och idag var vi ute och betade i 5 minuter och promenerade i 25 minuter. Det är så mysigt stt vara ute och gå med Humlis :) Hon busar också, haha, när hon inte får äta gräs så puffar hon mig jättehårt i ryggen så jag flyger säkert en halvmeter framåt, och sedan försöker hon snabbt smita bakom mig och sno lite gräs. Sötnos! När hon sedan tittar så oskyldigt på mig, så tänker jag alltid hur kan man inte älska henne? Hur kan man tycka hon är tråkig? Humlan har världens största personlighet!


Onsdag 12/5-10: Idag kom jag ut så sent till stallet att jag fokuserade på att få min pålle ren och fin, och stod och mös med henne i cirka en timme. Så vi hade det lugnt och mysigt idag :)


Torsdag 13/5-10: Idag var Jöze med ut till Humlan! Medan jag mockade så borstade hon, och sedan gick vi ut på äventyr! Vi provade en helt ny väg och hamnade på ett supermysigt ställe, där det var ännu lugnare än där jag brukar gå. Vi var ute i 45 minuter, och på vägen hem så hoppade två rådjur över ett staket, varav den ena failade totalt och snubblade ner i gräset och Humlan blev ihjälskrämd. Men hon lugnade sig fort, ingen skada skedd :)

Sen kollade jag och Jöze på knabstrupperhingstar... Hittat fyra jag är dödskär i! Dock lite problem: en en bor i USA, en i Skottland, och min favorit har nyligen åkt tillbaka till Danmark och är inte i avelstjänst i Sverige längre... :( Då återstår den fjärde, en bruntigrerad homozygot, på 160 cm. Son till Perikles Christinelyst, som nyligen hade åkt till Danmark igen. I alla fall, Ecuador Skrødestrup, heter han. Superfin, kolla vetja; http://www.sanvic.se/s/hastar/EcuadorKNN158.html#


Fredag 14/5-10:
Idag borstade Jöze ute i solen medan jag mockade igen. Sedan gick vi på en 35-minuterspromenad :) Varmt väder, världens bästa Humla, världens bästa kompis. Kan inte bli bättre (jo, om Jöze lyckas flytta tillbaka till Stockholm och vi har varsin häst på samma stall!). Love u!

Grattis Jatsy på 20-årsdagen.
Vila i frid, 14/5 1990 - 6/3 2007.


Lördag 15/5-10:
Idag tog jag med mig Marco till stallet! Han var så seg så jag åkte först och främst ut en timme senare än tänkt, och sedan var han så tidsoptimist att när jag sa "spring, så hinner vi" så vägrade han. Så vi missade tåget med cirka 10 sekunder, och därmed missade vi bussen i Huddinge = vi blev ännu mer sena, eftersom vi behövde gå då i stället. Därför gick vi bara ut cirka 17 minuter med Humlan, för sen skulle jag tillbaka och fixa insläppet. Marco skämde bort Humlis med en massa gräs och blommor, och som tack så klev hon på hans fot.... Hahahaha, hon är så snäll :) Önskar han kunde följa med lite oftare. I alla fall nu, när det är en så kort bit till stallet. Förstår om han inte vill åka en timme och tio minuter till ett stall, men 25 minuter, hallå, latmask.... :P


Och slutligen, idag, söndag 16/5-10: Idag hade jag utsläppet. Valde att komma dit till innan nio, så jag fick lite extratid på mig (annars brukar jag ta tåget en halvtimme senare), så jag hann med allting nu på morgonen. Tycker jag lyckades bra, var otroligt seg med allting och ändå hann jag borsta rätt länge och gå ut i 18 minuter (Humlan gick på lite snabbare på hemvägen, så min beräkning blev två minuter fel ;P). Sedan rusade jag till 742an... Tänkte fel på tiden. Trodde bussen gick 10.48, men den gick 10.52, så jag sprang i onödan ^^ I alla fall, när jag kom till Ågesta så tog det en stund innan listan med hästarna kom upp. När Anna satte upp den stod även Maria där, och sa att hon inte riktigt kände att Ägrim var så bra att rida just idag, eftersom hon hade ont (i knät?). Och jag såg att jag skulle ha Haily, som jag vet att hon tycker om. Själv har jag velat prova Ägrim länge, så vi bytte! :D Ägrim var stor, men hade ett perfekt steg (varken litet eller stort), och lyssnade jättebra. Låste sig i höger sida i början, men det lossnade efter uppvärmningen. Han blev springig ibland, men jag lyckades få pli på honom utan "dragkamp". Han är stark, och springig ibland, men samtidigt så snäll att han alltid lyssnar så man behöver aldrig känna att man inte har kontroll under dessa stunder då han bara drar fram som en oxe. :) Vill prova honom igen! Så vacker är han också, helt svart!



Puss&Kram
Johnni


Kommentarer är kul att få :)

Kommentera gärna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail:


Din blogg:


Kommentar:

Trackback